Breathwalk

Breathwalken har utvecklats ur Kundaliniyogan. Yogan förs här ut i naturen som en meditativ promenad. En skön kombination av yoga, meditation och promenad.

Alla delar av vår kropp och vårt sinne involveras. Breathwalken påverkar kondition, cirkulation, hjärtrytm, lungkapacitet, hormon- och emotionell balans positivt.

Kombinationen av olika andningstekniker, gång och medveten uppmärksamhet ger lugn, balans, ökad koncentrationsförmåga och närvaro.

Breathwalk görs under tystnad. Du håller fokus inom dig själv och blicken riktad rakt fram.

Det finns olika breathwalks för olika behov, tex för att ge lugn eller för att öka energin. Breathwalk passar alla oavsett ålder och fysik. Kan du gå, kan du delta i en breathwalk.

En breathwalk varar ca 60-90 min. Den är indelad i flera moment. Du går i din egen takt.

Breathwalken inleds med några övningar för att fördjupa andetagen och väcka kroppen. Promenaden sker sedan i intervaller. Vi varvar mellan avspända djupa andetag och promenad med andningsmönster som synkroniseras med dina steg.

Andningen sker genom näsan, så länge inget annat instrueras.

Efter promenaden görs några stretchövningar och vi avslutar med en inre promenad - en form av guidad meditation för att bära lugn och stillhet med oss under resten av dagen.

 

Du kan läsa mer här: Breathwalk